perjantai 5. toukokuuta 2017

Lääkityksen tarkistuspalvelu tukee lääkehoitojen onnistumista

Lähdimme mukaan Terveydeksi Suomi -kampanjaan, jossa apteekit tarjosivat 1000 lääkityksen tarkistuspalvelua maksutta. Kampanjan tarkoituksena oli saada lääkkeiden käyttäjät huolehtimaan heille määrättyjen lääkehoitojen tehokkaasta ja turvallisesta käytöstä. Tässä blogissa kerron ajatuksiani lääkityksen tarkistus –palvelusta.

Kuultuani kampanjaan mukaan lähtemisestä halusin heti olla yksi palvelua asiakkaille tekevä farmaseuttinen henkilö.  Minä ja kaikki muut lääkityksen tarkistuksia tekevät henkilöt täydensimme osaamistamme lisäkoulutuksella palveluun liittyen. Lisäksi pääsimme tekemään harjoitustapauksia malliasiakkailla. Tämä lisäsi ajatuksiani siitä, että palvelu tukee lääkehoitojen onnistumista ja omalla työlläni pystyn auttamaan etenkin monilääkittyjä iäkkäitä henkilöitä lääkityksiin liittyvissä ongelmissa.
Lääkityksen tarkistuspalvelu

Palvelun hyödyt asiakkaalle

Kampanjan aikana saimme kaksi varausta lääkityksen tarkistuspalveluun ja itse pääsin tekemään toisen tarkistuksista. Lääkityksen tarkistuspalvelussa kartoitetaan aluksi asiakkaan koko lääkitys ja hänen käyttämänsä itsehoitolääkkeet ja luontaistuotteet. Omassa tapauksessani itsehoitolääkkeitä tai luontaistuotteita ei ollut käytössä, mutta asiakkaan lääkelista saatiin ajan tasalle.  Huomasin, kuinka tärkeää lääkelistan päivittäminen oli, sillä asiakkaalla olevasta lääkelistasta puuttui käytössä olevia lääkkeitä ja myös annostuksissa ja ottoajoissa oli epäselvyyttä.

Lisäksi palvelussa käydään läpi päällekkäislääkitykset, yhteisvaikutukset ja neuvotaan lääkkeiden oikeat ottoajat. Omassa tapauksessani päällekkäislääkityksiä ei ollut. Yhteisvaikutuksia lääkityksen tarkistuksessa löytyi ja pääsinkin hyödyntämään erinomaisesti omaa ammattitaitoani. Osasin neuvoa asiakkaalle lääkkeiden oikeat ottoajankohdat suhteessa toisiinsa ja näin vältyttiin lääkkeiden yhteisvaikutuksilta. Ottoajankohdan muutoksilla oli myös vaikutusta osan lääkkeistä tehoon. Joitain huolia ja haittavaikutuksia asiakkaalla oli ja näissä asioissa asiakas sai arvokkaita vinkkejä mm. haittavaikutusten hoitoon. Myös huolista keskusteltiin puolen tunnin keskustelun aikana.

Lopuksi keskustelimme vielä lääkekorvausasioista. Asiakkaalla oli yhden lääkkeistä korvattavuus päättymässä, joten annoin ohjeet korvauksen saamiseksi jatkossa. Tämän jälkeen tulostin asiakkaalle mukaan raportin lääkityksen tarkistuksesta ja lähdin vielä neuvomaan itsehoitopuolelle keskustelemistamme tuotteista. Lopputuloksena asiakas kiitti saamastaan palvelusta ja lähti tyytyväisenä apteekista.

Lääkityksen tarkistuspalvelun sisältö


Apteekissa tarkastetaan lääkkeiden:
  • yhteisvaikutukset
  • oikeat ottoajat ja –ohjeet
  • soveltuvuus iäkkäille
Palvelu sopii henkilölle, joka haluaa keskustella lääkkeiden käytöstä ja epäilee esimerkiksi mahdollisia lääkehaittoja.

Toivon, että pääsen tekemään lääkityksen tarkistuksia lisää jatkossa. Asiakkaan lääkitykseen ajan kanssa perehtymällä voin tukea asiakkaan lääkehoidon onnistumista sekä asiakkaan hyvinvointia. Lisäksi saan lisää vinkkejä päivittäiseen työhöni ja oma ammattitaitoni kehittyy. Olikin mahtavaa kuulla, että tarjoamme palvelua myös jatkossa, tosin maksullisena palveluna.

Puijonlaakson apteekissa kerromme mielellämme, hyötyisitkö Sinä tai läheisesi lääkityksen tarkistuksen suorittamisesta. Ota yhteyttä ja kysy lisää (puh. 017-550 88 00).

Mukavaa kevättä kaikille!

proviisori Annika Pietikäinen
Puijonlaakson apteekki
Kiekkotie 4, 70200 Kuopio

017-550 8800

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä tehdä jos paloin auringossa?

Aurinko ja lämpö ovat ihana asia, mutta aiheuttavat samalla myös paljon harmia. Aurinko tuottaa haitallisia UVA ja UVB-säteilyä. Niiltä kann...