Lähdimme mukaan Terveydeksi Suomi
-kampanjaan, jossa apteekit tarjosivat 1000 lääkityksen tarkistuspalvelua
maksutta. Kampanjan tarkoituksena oli saada lääkkeiden käyttäjät huolehtimaan
heille määrättyjen lääkehoitojen tehokkaasta ja turvallisesta käytöstä. Tässä
blogissa kerron ajatuksiani lääkityksen tarkistus –palvelusta.
Kuultuani kampanjaan mukaan
lähtemisestä halusin heti olla yksi palvelua asiakkaille tekevä farmaseuttinen
henkilö. Minä ja kaikki muut lääkityksen
tarkistuksia tekevät henkilöt täydensimme osaamistamme lisäkoulutuksella
palveluun liittyen. Lisäksi pääsimme tekemään harjoitustapauksia
malliasiakkailla. Tämä lisäsi ajatuksiani siitä, että palvelu tukee
lääkehoitojen onnistumista ja omalla työlläni pystyn auttamaan etenkin monilääkittyjä
iäkkäitä henkilöitä lääkityksiin liittyvissä ongelmissa.
Lääkityksen tarkistuspalvelu |
Palvelun hyödyt asiakkaalle
Kampanjan aikana saimme kaksi
varausta lääkityksen tarkistuspalveluun ja itse pääsin tekemään toisen
tarkistuksista. Lääkityksen tarkistuspalvelussa kartoitetaan aluksi asiakkaan
koko lääkitys ja hänen käyttämänsä itsehoitolääkkeet ja luontaistuotteet.
Omassa tapauksessani itsehoitolääkkeitä tai luontaistuotteita ei ollut
käytössä, mutta asiakkaan lääkelista saatiin ajan tasalle. Huomasin, kuinka tärkeää lääkelistan päivittäminen
oli, sillä asiakkaalla olevasta lääkelistasta puuttui käytössä olevia lääkkeitä
ja myös annostuksissa ja ottoajoissa oli epäselvyyttä.
Lisäksi palvelussa käydään läpi
päällekkäislääkitykset, yhteisvaikutukset ja neuvotaan lääkkeiden oikeat ottoajat.
Omassa tapauksessani päällekkäislääkityksiä ei ollut. Yhteisvaikutuksia
lääkityksen tarkistuksessa löytyi ja pääsinkin hyödyntämään erinomaisesti omaa
ammattitaitoani. Osasin neuvoa asiakkaalle lääkkeiden oikeat ottoajankohdat
suhteessa toisiinsa ja näin vältyttiin lääkkeiden yhteisvaikutuksilta.
Ottoajankohdan muutoksilla oli myös vaikutusta osan lääkkeistä tehoon. Joitain
huolia ja haittavaikutuksia asiakkaalla oli ja näissä asioissa asiakas sai
arvokkaita vinkkejä mm. haittavaikutusten hoitoon. Myös huolista keskusteltiin
puolen tunnin keskustelun aikana.
Lopuksi keskustelimme vielä
lääkekorvausasioista. Asiakkaalla oli yhden lääkkeistä korvattavuus
päättymässä, joten annoin ohjeet korvauksen saamiseksi jatkossa. Tämän jälkeen
tulostin asiakkaalle mukaan raportin lääkityksen tarkistuksesta ja lähdin vielä
neuvomaan itsehoitopuolelle keskustelemistamme tuotteista. Lopputuloksena asiakas
kiitti saamastaan palvelusta ja lähti tyytyväisenä apteekista.
Lääkityksen tarkistuspalvelun sisältö
Apteekissa tarkastetaan lääkkeiden:
- yhteisvaikutukset
- oikeat ottoajat ja –ohjeet
- soveltuvuus iäkkäille
Palvelu sopii henkilölle, joka haluaa keskustella lääkkeiden
käytöstä ja epäilee esimerkiksi mahdollisia lääkehaittoja.
Toivon, että pääsen tekemään
lääkityksen tarkistuksia lisää jatkossa. Asiakkaan lääkitykseen ajan kanssa
perehtymällä voin tukea asiakkaan lääkehoidon onnistumista sekä asiakkaan
hyvinvointia. Lisäksi saan lisää vinkkejä päivittäiseen työhöni ja oma
ammattitaitoni kehittyy. Olikin mahtavaa kuulla, että tarjoamme palvelua myös
jatkossa, tosin maksullisena palveluna.
Puijonlaakson apteekissa kerromme
mielellämme, hyötyisitkö Sinä tai läheisesi lääkityksen tarkistuksen
suorittamisesta. Ota yhteyttä ja kysy lisää (puh. 017-550 88 00).
Mukavaa kevättä kaikille!
proviisori Annika Pietikäinen
Puijonlaakson apteekki
Kiekkotie 4, 70200 Kuopio
017-550 8800
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti